torsdag 23 juli 2015

Middlesex

A pultizer prize winning book

ÄNTLIGEN får jag stryka denna uppgift. Det har inte varit lätt. För det första så har jag inte hittat någon bok bland pultizervinnarna som lockade alls. Till slut valde jag ändå denna och har efter mycken möda tagit mig igenom boken.


Författare: Jeffrey Eugenides

Omdöme: Middlesex har ju fått så otroligt bra betyg överallt, så jag skäms ju nästan över att jag inte fastnade alls. Jag var väldigt nyfiken på att läsa en bok om en person som försöker hitta sin könstillhörighet. Men det låg inte så mycket fokus på det i början utan mer om själva familjen och släkten. Mest om hans farmor Desdemona och farfar Eleutherios, som etniska greker, måste fly från det tidiga 20-talets Turkiet. Och det blev rörigt. Ett enda hoppande fram och tillbaka i nutid och dåtid. Runt sidan 360 blev det mera spännande för då fick man följa hans tankat och upplevelser i tonåren. Finns dock saker som verkligen stör mig. Som att han kallar sin första kärlek för Föremålet? Och vissa händelser känns konstigt att han kan ha så detaljerad kunskap om när varken han själv eller någon han kände som fortfarande är i livet möjligtvis kunde ha berättat om.
Så även om det är en viktig bok, och en annorlunda bok (vilket jag tror är den största anledningen att folk lovprisar den så) är det inget jag skulle rekommendera. 


Betyg: 3/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar