tisdag 14 juli 2015

Äta kakan och ha den kvar


Handling: Amanda Berger lever ett tryggt och tillrättalagt liv tillsammans med sin man och deras två tonårsdöttrar i en Stockholmsförort där ytan är allt, och där det är viktigare att vara lyckad än lycklig.
När hon blir uppsagd från sitt jobb håller hon det hemligt för sin omgivning och börjar istället trassla in sig i lögner. Lögnerna växer och snart finner sig Amanda leva ett fullskaligt dubbelliv. På helgerna är hon den ansvarsfulla tvåbarnsmodern i villan i Bromma. I veckorna är hon den ensamstående "flygvärdinnan" i innerstan, som jobbar extra i en second hand-butik, får nya vänner och skaffar sig en yngre älskare.
Allt rullar på och Amanda trivs med sin nya tillvaro, ända tills den dag hon upptäcker att hon inte är den enda som ljuger.

Författare: Kristin Emilsson

Omdöme: I början av boken var jag skeptisk, jag tänkte att det kanske ändå skulle vara tråkigt att läsa om en kvinna mitt uppe i 40-årskrisen. Men snabbt vände det och boken blev verkligen underhållande, jag vet inte om det var meningen eller ej att den skulle vara rolig men det blir så sjukt med alla lögner hon hade på gång. Jag sträckläste nästan hela boken igårkväll för att jag ville veta vad som skulle hända när sanningen kom fram. Mycket välskriven med intressanta dialoger som är lätt att läsa.

Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar