onsdag 4 februari 2015

Pappersstäder

Till uppgiften "A book a friend recommended" blev det också en bok som min syster gillar. Jag var väldigt exalterad eftersom jag gillade Förr eller senare exploderar jag.



Handling: Quentin har älskat den iögonenfallande och äventyrslystna Margo på avstånd i hela sitt liv. Ända sedan de som grannbarn lekte tillsammans. Så när hon öppnar fönstret till hans rum och klättrar in i hans liv igen och övertalar honom att följa med på en genialiskt hämndaktion följer han med. 

Efter deras natt tillsammans kommer Quentin till skolan för att upptäcka att Margo - som alltid varit något av en gåta - nu har förvandlats till ett mysterium. Hon brukar försvinna ibland, men aldrig så här länge. Kan hon vara död? Men snart upptäcket Quentin att Margo lämnat subtila, smarta ledtrådar bara för honom. Budskapet är tydligt: Hitta mig om du kan! 

Författare: John Green

Omdöme: Precis som förra boken jag läst utav författaren var den lättläst. Språkbruket är så lätthanterligt och trevligt att läsa, så även fast historien var ganska upprepande så blev det aldrig direkt tråkigt. Jag kände dock flera gånger som att jag var för gammal för boken, att jag kanske hade uppskattat den och karaktärerna mer om jag hade varit i deras ålder. Så det är nog tydligt att målgruppen är personer i 15-18 års åldern. Men som sagt, mysig bok, trevlig historia och helt klart värd en chans!


Betyg: 7/10

2 kommentarer:

  1. Jag läser John Green för dialogerna. Riktiga människor ger en aldrig så bra svar som hans karaktärer alltid får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja :P man önskar att man kände såna människor som finns i böckerna.

      Radera