onsdag 11 februari 2015

Jag heter inte Miriam

Jag heter inte Miriam är en omtalad bok som jag genast ville läsa när jag hörde talas om den. 
Den hamnar i: "A book by an author you've never read before".


Handling: Majgull Axelsson tar oss med på en omvälvande resa genom krigets Europa och efterkrigstidens Sverige. Vi får följa en romsk kvinna som antar namnet Miriam och identiteten av en judinna för att överleva i kvinnolägret Ravensbrück där romer stod allra längst ner i rangordningen bland fångarna. 
När hon sedan kommer till Sverige med de Vita bussarna behåller hon namnet och gör allt för att dölja sitt förflutna. Hennes hem och familj är skött till perfektion, hennes utseende är alltid välordnat och hon är korrekt, lugn och välformulerad i allt hon gör. Men under den perfekta ytan döljer sig den stora hemligheten.

Författare: Majgull Axelsson

Omdöme: Historier, böcker och filmer om auswitch är nästan pinsamt spännande. Trots att det alltid är så hemskt att man ryser inombords, så dras jag till berättelserna. Jag vill veta allt!
Boken gjorde mig inte besviken, den var intressant och man såg verkligen allt framför sig tack vare trovärdiga karaktärer och dialoger. Det känns som att författaren har upplevt detta själv, vilket är sjukt imponerande. Det enda tråkiga var slutet, det kom så plötsligt, jag ville ju ha mer att läsa!
Jag kan inte tänka mig att någon skulle ge denna bok ett dåligt betyg faktiskt.

Betyg: 10/10

2 kommentarer:

  1. Majgull Axelsson har skrivit en annan bra bok som heter "Långt borta från Niefelheim" Har du läst den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej detta är den första bok jag läst utav henne ^^ men jag kommer nog läsa fler!

      Radera