fredag 20 februari 2015

Älskade Elijah

Denna boken hade jag egentligen valt till "A book judged by it's cover" eftersom det var precis hur jag gjorde. Den stod på nyhetshyllan i biblioteket och tilltalade mig oerhört mycket, både titeln och bilden. Men i slutändan så har jag valt boken till "A book that made you cry" istället. För det är lätt att hitta en bok som man vill läsa på grund av omslaget, men det är faktiskt sällan en historia berör så pass mycket att man gråter.


Handling:  Sjuårige Elijahs pappa dör i en bilolycka kort efter flytten till England. Elijahs mamma faller offer för en präst som övertygar mamman och så småningom även Elijah om att en elak trollkarl intagit Elijahs kropp och att pojken därför är roten till allt ont som händer, däribland pappans död. 

Författare: Christie Watson

Omdöme: Boken jag precis läst ut är en otroligt sorglig historia om en pojke som på grund av en psykiskt störd mamma blivit torterad och misshandlad i flera år innan han omhändertas. Han slussas tyvärr från familj till familj, men boken handlar om när han äntligen får bli adopterad av en bra familjm och alla svårigheter de går igenom för att han ska kunna passa in och må bra som en liten pojke bör. Hans nya föräldrar är så fina mot honom, men på grund av hans uppväxt gör han hemska saker mot dem. Med tanke på att jag inte alls läste bakom boken när jag tog med mig den hem är jag verkligen positivt överraskad! Jag älskade att läsa denna från sida ett till slutet, och den blev bara bättre och bättre. Och i slutet gick det verkligen inte att hålla tillbaka tårarna! Verkligen en välskriven bok.

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar