söndag 28 juni 2015

Möss och människor

A book you were supposed to read in school but didn't
Ärligt talat så har jag ingen sådan bok. Jag läste oftast ut böckerna lärarna gav uppgift om på en dag eller två. Så duktig elev var jag! ;) Så istället letade jag efter vanliga böcker som elever får läsa i skolor världen över och valde en som jag själv inte har läst. men som verkar populär.



Handling: De skönaste planer, de må vara uppgjorda av möss eller människor, går ofta om intet, säger Robert Burns i den dikt som gett namn åt John Steinbecks mästerliga lilla roman om de två kringvandrande lantarbetarna George och Lennie. George har hand om förståndet och fantasin och får ständigt för den snälle men klent begåvade Lennie berätta om deras gemensamma framtidsdröm, en egen bondgård i Kalifornien. Men drömmen krossas och vänskapen upplöses.

Författare: John Steinbeck

Omdöme: Jag förstår varför en sådan här bok väljs i skolor. Den är rätt tunn och lättläst men det finns mycket att fundera och diskutera kring. Det smygs in både lite rasism, arbetarklass och utvecklingsstörningar.
Boken var skriven på ett sätt så att det kändes som att jag såg en pjäs snarare än läste en bok, det flöt på lättsamt även fast historien i slutändan var så tragisk.
Gillar omslaget på boken med, påminner om en tatuering.

Betyg: 7/10

1 kommentar:

  1. Jag har också läst av möss och människor (fast på engelska). :)
    Det jag älskade med den var hur lite John Steinbeck använder för att förklara väldigt mycket. Boken är vad, 90-något sidor? Och vi får en FULL berättelse i det, med utstakade karaktärer och händelser och platser. :)

    SvaraRadera