fredag 6 mars 2015

Du glömde säga hej då

Det var intressant att spatsera runt på bibliotekets ungdomsavdelning. Jag minns inte när jag slutade låna böcker därifrån, jag minns att jag alltid undrade när jag skulle övergå från att läsa om tonåringar till att vara intresserad av chick-lits med karaktärer som äldre än 25, och nu kan jag inte komma ihåg när det hände. :D Jag valde boken "Du glömde säga hejdå" till uppgiften A book set in highschool eftersom Sarah Dessen är en populär ungdomsförfattare.


Handling: Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.
Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det.

Författare: Sarah Dessen

Omdöme: Det här var en trög historia att komma igång med, jag visste dock inte om det berodde på boken eller att jag inte tilltalades av storyn överlag så mycket. Men jag läste på och till sist kändes det riktigt trevligt och lättsamt, jag började gilla karaktärerna och även om det aldrig direkt hände något omvälvande och spännande så flöt det på. Jag tyckte att det kunde ha varit mindre tråkiga dialoger med onödigt babbel om jag fick ändra på nåt. Mitt 16-åriga jag hade säkert gett boken full poäng, hah!
Tydligen ska detta vara en av Sarahs sämre böcker så jag har planer på att läsa hennes andra med.

Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar